السبت، 2 أغسطس 2008

إغتيـــــال



" الآن سأغتالك
سيسيل ماؤك الأحمر حولي
يرتخي جسدك
وينطبق جفنيك ..
"
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ



إغتيــــــــال



حين عصفت بي كلماتك ، وأثارت رياح غرورك رمال حفيظتي ، ملأت أذني حقدا ،
وقلبي كراهية وأتلفت كل ذكرى نبيلة أحتفظت بها لك

"
مؤلم هو الفراق .. ككل فراق
"

ولأنه مؤلم قررت أن أنتهي منك تماما .. قررت أن ..... أغتالك
حشدت ذكرياتك أمامي على الطاولة .. واخترت أرق الأدوات لاغتيالك حتى لا تتألم
أحضرت مقصي وعلبة الثقاب .. وأنت
ها أنت أمامي الآن .. تحاشيت النظر إليك كثيرًا ، ولكن لامفر
قبضت على مقصي بشدة
وأخذت في الطعن
طعنة في الرأس وأتذكر ..
وهذه في العين وأتذكر ..
وأخرى في الأنف وأتذكر ..
وواحدة لأنال من تلك الابتسامة وأنسى ..
شعور بالراحة يجتاحني وينشر بعض السعادة بنهاياتي العصبية
فلأنسى أنك أنت
ولتنسى أني أنا
وهب للأخرى من لدنك حياة واتئد ..

"
مريح هو الفراق .. ككل نهاية عادية
"

أخذ المقص يدور حول كل تفصيلة في وجهك وكأنه يحفظ مساره جيدا
أشعلت عود الثقاب ليخفي ملامح جريمتي ، ألتهمت النار كل ما أمامها دون رحمة
أصبحت الآن مجرد رماد
وأنا تتسع ابتسامتي .. لتداري دمعة سقطت عفوًا
وبقايا لون أحمر فوق الطاولة

هناك 16 تعليقًا:

حاتم عرفة يقول...

إيه الإجرام ده يا رانا
مين اللى اغتلتيه وشحورتيه ده
ده اتدمر
الصورة معبرة جدا عاوز أقولك
وطريقتك جديدة عليكي جدا

إبتديت أقتنع بيكي أدبيا (:
تحياتي

Rana Omar يقول...

حاتم بنفسه عندنا

يامرحبا .. يا مرحبا

نعم ؟

نعم ؟

إجرام .. وتقتنع بيا ..

لا .. لا

مش هينفع كده
هتحرجنا أدام الزملاء

خالتشي بتسلم عليك وبتقولك

إبقى تعالى كتيييييييييييييييير

إبـراهيم ... يقول...

على فكرة جامدة جدًا ، بس من غير رخامة سي حاتم .....
عارفة يا رنا أوقات بحس إنك بتمسكي الحالة حلو قوي، لكن برضه بتهرب منك بسرعة
بالمنـاسبة أنا مقتنع بيكي أديبة من زمان

تحياتي ، وفراولة بالزبادي

admelmasry يقول...

دا شكله اغتيال لذيذ علي فكرة لو بالطريقة دي
.
.
ثم ان سيادتك مش عارفاني ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟
اذن قشطة وقشطة جدا
.
.
تحياتي ادم المصري

محمد العدوي يقول...

ودي تتقري ازاي

يعني اقراها بنية القصة ولا بنية القصيدة ولا بنية قراية الجرنال ..


ايا كان فالمشهد على بعضه حلو .. مشهد مصممين مش مشهد كتّاب على فكرة ودا معابوش ..


الطعن والمقص .. مستفزة جدا.

وهب للأخرى من لدنك حياة .. جميلة قوي

حلو يا رنــا ..

:)

غير معرف يقول...

ياريت الحاجات دي بتموِّت بجد
D:
بس عجبتني اوي خصوصا
وهب للأخرى من لدنك حياة واتئد ..

Rana Omar يقول...

إبراهيم باشا

كويس موضوع الاقتناع ده

حلاوتها انها متطولش أكتر من كده ياابراهيم عشان لو طولت ممكن فعلا الحالة تهرب بجد وتلاقي في تشتت في القصة

مبحبش الفراولة .. ممكن نخليها مانجا؟

Rana Omar يقول...

آدم المصري

إزيك .. والله عماله أسأل الناس عنك

عشان أعرف إنت اللي في بالي ولا لأ

ولسه معرفتش

أعذرني


قشطتين يا سلام !

Rana Omar يقول...

العدوي

ممكن تقراها من الشمال لليمين

أو من فوق لتحت

زي ما يعجبك

المهم تقراها

وغالبا كده هي قصة

هي فعلا من أكتر الأعمال اللي أنا حباها

شكرا لك

Rana Omar يقول...

كوكيييييييييييي

وحشتيني .. مع إني كنت معاكي إمبارح

كنت منورة الأمسية .. بجد بجد كنتي

جااااامدة جدا

.

.

تصدقي أنا كمان عاجباني نفس الجملة !!

:)

ط يقول...

ط
عجبتني يا رانا بجد
ناوية تنافسي القصاصين ولا ايه؟
النهاية قربت العمل جدا من جو القصة القصيرة وده حلو..
فقط
وينطبق جفناك وليس جفنيك
ط

Rana Omar يقول...

أنافسهم منافسهمش ليه وأنا صغيرة ولا إيه؟

:)

شكرا على الملحوظة يافندم هاغيرها حالا

أعتقد إنك أ/طارق رمضان صح؟

منور يا باشا

tooma يقول...

بجد جميلة اوي يارانا
بس لسةأحلى حاجة مطلعتش
لسة عندك كتيير
وعجبتني اوي دي
"واخترت أرق الأدوات لاغتيالك حتى لا تتألم"

Rana Omar يقول...

tooma

إزيك

واحشني جدا جدا

تفتكر لسه فيه كتير؟؟

أنا هكتب كتير عشان تتابع كتير

بجد رأيك مهم جدا بالنسبة لي

كفاية إنك كنت من أوائل الناس اللي بتسمعني وتشجعني

.

.

.

.

شكرا لك

( كثيييييييرا )

غير معرف يقول...

جميل جداااااااا بجد

انا اول مرة اقرالك
لكن عجبتنى جدا طريقتك واسلوبك
واحساسك ,,,

واختيارك للصورة

عارفه اغنيه مهزومه ل انغام ,, حسيها جزء منها

حقيقي تجنن

تسلم ايدك وربنا يوفقك

سندس حلواني يقول...

أحببت مدونتك كثيراً ..
زرتها عدة مرات في هذه اليومين ..
باركك الله!
استميحك عذراً ,استعرت عبارتك :
" مؤلم هو الفراق .. ڪڪل فراق "
كعنوان ,لإحدى كتاباتي ..
(F)
=)